© Dr. Daniel Wattelman, Israel 2018

מיניות ותפקוד מיני בתקופות מתח

Updated: Jun 30, 2018

כשאנחנו  במצבי מתח כתוצאה ממצב ביטחוני,פיגועים או מצוקה ועמס אחרים, מצב זה משפיע על היומיום שלנו. הערפול ואי הודאות המלווים אותנו בכל רגע משפיעים על יכולתנו לתפקד כבימים שבתיקונם. חרדה ומתח משפיעים על מצב-הרוח, על החשק ליזום ולבצע משימות בתחומי חיים שונים, על החשק המיני, המיניות, הזוגיות והמשפחה.


המשפחה כולה נמצאת שעות רבות יותר בבית, צמודים לטלוויזיה ולדיווחים השוטפים לגבי המתרחש במדינה . ניכרת ירידה דרסטית ביציאה זוגית לבילויים : בבית-קפה ,קולנוע ותיאטרון. בילוי זוגי יחדיו  תורם להרגשת הביחד ומגביר חיוביות והנאה ולעיתים תכופות סיפוק רגשי ואינטלקטואלי מחברים את בני הזוג יחדיו.


כשרגשות של שמחה ,הנאה וכיף מוחלפים בפחד ,חשש ודאגה יש לכך השפעה מצטברת על כולם: גבר,אישה וילד. מצב זה מכתיב הערכות הדורשת מצד אחד גיוס כוחות (אין הכוונה לצו-8) נפשיים ומצד שני סבלנות רבה  לסביבה הקרובה (עבודה,משפחה וחברים) המצריכה גם כן כוחות נפשיים.

על מנת שתתקיים אינטראקציה מינית בין בני הזוג ,לפחות אחד מבני  הזוג צריך להיות עם רצון (חשק) לקיים וליזום מפגש מיני. רצון זה הוא ה"לבידו" שעליו כתב פרויד. ידוע לנו מהעבודה הטיפולית ומהספרות המקצועית שבמצבי חולי ודוחק נפשי-גופני מופחתים המאגרים הנפשיים-מיניים וכתוצאה מכך, במקרים רבים, אנו עדים לירידה בתשוקה ובחשק המיני.


אנו זקוקים לביטחון כדי להרגיש בטוחים, וצריכים להרגיש בטוחים ומוגנים על מנת לתפקד מינית טוב יותר. חשש קיומי הדורש גיוס אנרגיה נפשית פוגע ביכולתנו לספק וליצר כוחות ורצונות מיניים.

בקרב אנשים רבים הפונים לייעוץ וטיפול סקסולוגי ניכרת עלייה בתלונות על ירידה בחשק המיני בקרב נשים ובעיות זקפה בקרב הגברים. מסקנתי מכך היא שכאשר יש פגיעה או ניסיון לפגיעה במורל ובזקיפות הקומה הלאומית שלנו, יש לכך השפעה על זקיפות הקומה גם במובנים אחרים.

אז מה ניתן לעשות ? 


חשוב להבין שיש ביכולתנו לתרום באופן מסוים להיווצרות קונטקסט אחר, בו אנו יוצרים מצב רצוי ומועיל לנו יותר. צעד ראשון לשינוי יכול להתבצע על ידי כך שאנו נדבר על ונתייחס לנושא של תפקוד מיני,תחושות ,מחשבות ורגשות במצבי-לחץ ומתח נפשיים ברמה האישית, זוגית ומשפחתית. היכולת לתקשר עם בן/בת הזוג ולבטא תחושות של חולשה, פחד, אי-שקט או חוסר חשק יכולה לתרום ולחזק את הקשר בין בני הזוג ואף לצמצם תחושות אלה.


פניה לייעוץ מקצועי יכולה לעזור בדרכים שונות, כמו למוד טכניקות של רגיעה והירגעות עצמית וזוגית ומתן רעיונות להפחתת המתח והחרדה. דרכים להתקרבות גופנית בין בני הזוג המפחיתה את המתח ויוצרת רגיעה ושלווה. התקרבות כזו יכולה להתרחש בעזרת חיבוק, מסאז', אמבטיה חמה, ספורט משותף וכדומה.

מי ייתן והמצב הנוכחי לא יארך זמן רב ונוכל לחזור לחיים רגילים ולעסוק בצורה מלאה בטוחה וזקופה יותר בענייננו השגרתיים.


ד"ר דניאל וטלמן

סקסולוג קליני מומחה-מטפל מיני וזוגי מוסמך